Nettipelit voivat rohkaista lapsia syömään terveellisemmin
Terveellisistä ruoka- ja juomavalinnoista palkitsevaa nettipeliä pelaavat lapset valitsevat todennäköisemmin ravintorikkaampia välipaloja kuin lapset, joiden pelissä suositaan epäterveellisiä ruokia, käy ilmi yhdysvaltalaistutkimuksesta.
Lasten ja nuorten lihavuus on viime vuosikymmeninä yleistynyt niin Suomessa kuin muissakin teollisuusmaissa. Lapsuusiän lihavuudella on merkittävä taipumus jatkua aikuisikään, ja eräiden arvioiden mukaan lapsena ylipainoisista 50 - 80 prosenttia on ylipainoisia myös aikuisina.
Yhtenä syyllisenä lasten lihavuuteen on pidetty television ja netin huonoihin ruokailutottumuksiin rohkaisevaa ruokamainontaa. Georgetown Universityn tutkijoiden mukaan huoli ei ole aiheeton.
Jo kymmenen minuutin peliajalla vaikutus
Archives of Pediatric and Adolescent Medicine - lehdessä julkaistussa tutkimuksessa kolmekymmentä 9 - 10-vuotiasta köyhistä perheistä tulevaa lasta jaettiin kolmeen nettipeliryhmään. Yhteen ryhmään kuuluvien nettipelissä pisteitä kertyi sen mukaan, paljonko pelaaja valitsi terveellisiä välipaloja kuten banaaneja ja appelsiinimehua.
Toiseen ryhmään kuuluvat pelasivat samaa peliä, jonka versiossa pisteitä kuitenkin kertyi limun, karkkipatukoiden, keksien ja perunalastujen valitsemisesta. Pelaamisen jälkeen lapset saivat valita ja syödä välipalan. Vastaavasti kolmanteen ryhmään kuuluvat valitsivat ja söivät välipalansa ennen pelaamista.
Kaiken kaikkiaan lapset pelasivat pelejä noin kymmenen minuutin ajan. Terveellisiä ruokia suosivaa peliversiota pelanneiden lasten todettiin valitsevan epäterveellistä versiota pelanneita lapsia useammin välipalaksi banaanin tai appelsiinimehun kuin limua ja perunalastuja.
Tutkijoiden mukaan tulosten perusteella näyttäisikin siltä, että nettipelien avulla voitaisiin rohkaista lapsia syömään terveellisemmin. Koska lapsena opitut ruokailutottumukset vaikuttavat usein läpi elämän, on tutkijoiden mielestä tärkeätä edistää terveellisten ruokien syömistä jo mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Tutkimuksesta kertoi Uutispalvelu Duodecim. (Ruokatieto)
Taantumassa siirrytään napostelusta oikeaan ruokaan (5.5.2009)
Kansainvälistä koulumaitopäivää vietetään jälleen (22.9.2008)
Nettipeli tuonut ruokaa kahdelle miljoonalle nälkäiselle (19.9.2008)
Muualla verkossa:
Archives of Pediatric and Adolescent Medicine. 2009;163[7]:633-637